فواید نوشیدن آب

کم نوشیدن آب چه خطراتی داره؟

بنر بادی کامپوزیشن
بنر اسکنر
scale-icon

چرا باید آب بنوشیم؟

بیش‌از ۷۰ درصد وزن ما رو آب تشکیل می‌ده. یادتون باشه زندگی ما به آب وابسته است. هر سلول بدن، هر عضوی از بدن برای درست کار کردن به آب نیاز داره.

اگه آب کم در بدنمون باشه باعث کم‌ آبی (دهیدراتاسیون) می‌شه. در این حالت بدن، مقدار آب موجود در بدن کافی نیست تا بدن بتونه کارهای طبیعی رو به درستی انجام بده. حتی کم‌ آبی ناچیز بدن هم می‌تونه با احساس خستگی و کمبود انرژی همراه شه.

هر روز مقداری از آب بدنمون صرف تنفس، عرق کردن و دفع می‌شه. برای این که بدن به کار طبیعی خودش ادامه بده، لازمه با نوشیدن مایعات یا خوردن غذاها و میوه‌های آب‌دار، کمبود آب را جبران کنیم.

آنیا، آینۀ تندرستی

فواید نوشیدن آب

نوشیدن آب یکی از عادت‌های مهم سلامتیه و دارای تأثیرات بسیار مهم برای سلامت بدن ماست. دلایلی که باید آب بنوشیم عبارتند از:

  1. آب به بدن کمک می‌کنه تا مواد مضر و سموم از بدن دفع شه.
  2. حفظ عمل‌کرد بدن: آب برای عمل‌کرد اعضا و سیستم‌‌های بدن بسیار ضروریه.
  3. حفظ سلامت کلیه‌ها: آب نوشیدن به کلیه‌ها و به پیشگیری از ایجاد سنگ‌های کلیه و عفونت‌های ادراری کمک می‌کنه. وجود آب در بدن برای کلیه‌ها حیاتیه و در واقع کلیه‌ها بدون آب نمی‌تونن به درستی کار کنن. وظیفه اصلی کلیه‌ها “تصفیه سموم از بدن” است. آب به کلیه‌‌ها کمک می‌کنه تا مواد زائد را تصفیه کنن و رگ ‌های خونی را گشاد نگه می‌داره تا خون آزادانه در آن‌ها به گردش دربیاد.
  4. تنظیم دمای بدن: بدن از آب برای تنظیم دمای بدن و حفظ حرارت بدن استفاده می‌کنه. اگر دمای بدن ما بالا بره، آب مثل سیستم خنک‌‌کننده در بدن عمل می‌کنه.
  5. جلوگیری از تشنگی: نوشیدن آب از علائمی مانند سردرد و خستگی، خشکی دهان و لب‌ها جلوگیری می‌کنه.
  6. حفظ پوست سالم: نوشیدن آب باعث حفظ رطوبت پوست می‌شه و از خشکی و التهاب‌های پوستی جلوگیری می‌کنه.
  7. کمک به کاهش وزن: نوشیدن آب می‌تونه به کاهش اشتها و کنترل وزن کمک کنه.
  8. افزایش کارآیی بدن: ورزشکاران و افرادی که فعالیت‌های جسمانی بالایی دارن نیازه که بیشتر آب بنوشن تا تعریق رو جبران کنه و از خستگی و آسیب به عضلات جلوگیری کنن.

با نخوردن آب کافی، این مشکلات سراغمون میاد

افزایش وزن: شاید غیرقابل باور باشه اما در صورتی که به اندازه کافی آب ننوشیده باشیم، ممکنه کمبود آب باعث افزایش وزنمون بشه!!! به دنبال افزایش وزن هم بیماری‌های دیگر به سراغمون خواهند آمد.

کاهش انرژی: مصرف به اندازه آب، موجب هیدراته‌شدن بدن و افزایش سطح انرژی بدنمون میشه. با کم شدن میزان آب در بدنمون، به بی‌حالی و خواب‌آلودگی دچار خواهیم شد.

تمرکز ناکافی: توانایی‌ها و عمل‌کرد‌ مغز تا حد زیادی به میزان آب در بدن بستگی داره. یکی از وظایف مغز، ایجاد تمرکز کافی در بدن ماست. در صورتی‌که آب موجود در بدنمون کم باشه، مغز، وظیفه خودشو رو نمی‌تونه درست انجام بده و موجب کاهش تمرکز و توجه‌مون میشه.

افزایش احساس گرسنگی: طبق تحقیقاتی که انجام شده، گرسنگی ارتباط مستقیمی با کم آبی بدن داره. در نتیجه برای رفع حس گرسنگی باید به اندازه کافی آب نوشید.

ایجاد مشکلات پوستی: برای داشتن پوستی شاداب باید به میزان کافی آب بنوشیم. در واقع زمانی که به اندازه لازم آب ننوشیم، کلاژن موجود در پوست، ترک می‌خوره و خطوط و چین و چروک روی پوستمون بیشتر می‌شه. از طرفی احتمال بروز اگزما، آکنه، ترک و خشکی پوست لب و گودی زیر چشم بالا میره.

سخت شدن انجام ورزش: وقتی که بدن‌مون آب کافی نداشته باشه، در تبدیل کربوهیدرات به انرژی با مشکل مواجه می‌شه و ورزش کردن برامون سخت میشه. علاوه‌بر این کم آبی، چربی‌های موجود در بدنمون هم تجزیه نمی‌شن.

نارسایی کلیه و مثانه: از عوارض آب نخوردن، نارسایی کلیه و بروز سنگ کلیه است. اگر می‌خوایم این مشکل دردسرساز برامون پیش نیاد، آب بدنمون رو باید تامین کنیم. به‌علاوه کمبود آب، موجب تیره شدن ادرار نیز می‌شه که این عارضه در نتیجه بروز مشکل در کلیه‌ها و مثانه است.

مشکلات گوارشی: با کمبود آب و مواد معدنی در بدنمون، هضم غذا سخت می‌شه و مشکلات گوارشی مانند گاستریت، زخم معده و ریفلاکس اسید سراغمون میاد.

سردرد: متاسفانه همه‌مون حداقل برای یک‌بار هم که شده، سردرد سراغمون اومده. به وجود اومدن این مشکل، دلایل مختلفی داره اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها کمبود آب در بدن‌مون هست. فقط کافیه موقعی که سردرد می‌گیرید، به میزان کافی آب بنوشید تا این مشکل را بر طرف کنید!!

نیاز ما به آب تحت تاثیر چه عواملیه؟

نیاز ما به مصرف مایعات به عوامل متعددی بستگی داره از جمله:

  1. ورزش: با هر تحرکی عرق می‌کنیم و برای جبران آب از دست رفته از طریق عرق، بیشتر به نوشیدن مایعات احتیاج پیدا می‌کنیم. بهتره قبل، در حینِ و پس از ورزش مایعات بنوشیم. اگر ورزش شدید و برای مدت بیش از یک ساعت انجام می‌دیم، می‌تونیم از نوشیدنی مخصوص ورزشکاران استفاده کنیم تا علاوه بر آب، املاح معدنی از دست رفته هم جبران شه.
  2. محیط: هوای بسیار گرم یا مرطوب تعریق رو زیاد می‌کنه و برای جبرانش، به نوشیدن بیشتر نیاز داریم. در ارتفاعات بالا هم امکان بروز کم‌ آبی بدن بیشتره.
  3. وضعیت کلی تندرستی: اگر تب، اسهال یا استفراغ داشته باشیم، بدن آب بیشتری از دست می‌ده. در این موارد باید توصیه‌های پزشک معالج را برای نوشیدن آب یا مایعات رو بیشتر جدی بگیریم. مبتلایان به عفونت ادراری یا سنگ کلیه و مجاری ادراری هم به نوشیدن مایعات بیشتر نیاز دارن.
  4. بارداری یا شیردهی: بانوانی که باردار هستن یا به نوزاد شیر می‌دن لازمه آب و مایعات بیشتری بنوشن. توصیه می‌شه زنان باردار روزانه ۱۰ لیوان (۲.۴ لیتر) و مادران شیرده روزانه ۱۳ لیوان (۳.۱ لیتر) مایعات بنوشن.

جایگزینی برای آب

بخش بزرگی از آب بدن رو به‌غیر از نوشیدن، می‌تونیم با خوردن موادغذایی مناسب هم تامین کنیم. بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند هندوانه و اسفناج دارای آب فراوان (بیش از ۹۸ درصد وزن‌شان) هستن. بسیاری از نوشیدنی‌های غیر از آب هم مناسب هستن. شیر، آب‌میوه و دمنوش‌ها هم عمدتا از آب تشکیل شده‌اند. قهوه و چای هم می‌تونن مفید باشن. یادمون باشه بهترین گزینه که باعث اضافه وزن نمی‌شه و به‌سادگی و ارزان در دسترس همه قرار داره آب است. نوشابه‌های انرژی‌ زا به ‌جز آب، حاوی کافئین و مواد محرک دیگه‌ای هم هستن و برای جایگزینی آب توصیه نمی‌شن.

مشاوره و خرید

از کجا بدونیم آب کافی نوشیده‌ایم؟

آب کافی دریافت کردیم اگر:

  • زیاد احساس تشنگی نمی‌کنیم.
  • ادرار بی‌رنگ یا زرد روشن است.

برای پیشگیری از کم ‌آبی بدن، بهتره آب را به عنوان گزینه اصلی نوشیدن در دسترس خودمون قرار بدیم. موارد زیر کمک می‌کنه عادات نوشیدن درست در ما شکل بگیره:

موقع خوردن هر وعده غذایی حتما یک لیوان آب بنوشیم.

پیش، در حین و پس از ورزش آب بنوشیم.

هر وقت گرسنه شدیم اول آب بنوشیم. گاهی بدن تشنگی رو با گشنگی اشتباه می‌گیره!!

افراد مبتلا به اختلال کارکرد کلیه نباید در نوشیدن مایعات زیاده‌روی کنن و حتما مطابق توصیه پزشک معالج اقدام کنن.

کسانی که برای مدت طولانی ورزش می‌کنن یا ورزش سنگین یا قدرتی انجام می‌دن اگر فقط آب بنوشند (بدون نمک و املاح معدنی) ممکنه دچار کمبود سدیم خون شن و بهتره از نوشیدنی ویژه ورزشکاران استفاده کنن.

نوشیدنی ویژه ورزشکاران با نوشابه‌های انرژی‌زا تفاوت داره و فقط حاوی املاح و گاهی ویتامینه.

آیا به اندازه کافی آب می‌نوشیم؟

طی بررسی که تیم تحقیق آنیا بر روی آنالیز افراد داشته عموم مردم دارای مجموع آب بدنی پایین‌تر از استاندارد هستند و متاسفانه کم آب می‌نوشن و عوارض کم آبی در بدن می‌تونه بسیار جدی و خطرناک باشه.

روزی چند لیوان آب باید بنوشیم؟

پزشکان گوناگون نظرات متفاوتی درباره میزان نوشیدن آب دارن. به‌طور طبیعی، نیاز هر فرد به آب بستگی به وضعیت سلامتی، میزان فعالیت و مکان جغرافیایی زندگی تعیین می‌شه. به‌طور کلی، نوشیدن مقدار کافی آب برای حفظ سلامت بدن بسیار مهمه و سازمان سلامت ملی بریتانیا (NHS) مصرف هشت لیوان آب (حدود ۲ لیتر) در روز رو توصیه می‌کنه.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *